| |||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Innan första mc-turen (våröversyn) Ett av de första vårtecken som kommer är att det börjar att synas motorcyklar på vägarna. Av med täcket och starta mc och.... Ibland händer det inte så mycket när du trycker på startknappen, kanske bara ett litet klick eller tvärdöd även om du har bra snurr på startmotorn. Nu tänker jag ge dig lite råd hur du skall gå till väga så att din motorcykel blir körklar och trafiksäker. En förutsättning att det hela skall gå bra är att du har vinterkonserverat mc på ett riktigt sätt. För att få bra överblick, åtkomlighet och arbetsställning ta gärna bort sadeln och tanken. Bensinen Om du har haft bensin i tanken över vinter bör du tappa ur den och fylla på med ny bensin. Den gamla bensinen blir dålig och motor blir mycket svårstartad eller startar inte alls. Töm även ur den gamla bensinen i förgasarna (skulle tömmas ur vid vinterkonserveringen). Det sitter en dräneringsskruv på nederkant av flottörhuset, lossa den några varv. Håll samtidigt en kopp under för att samla upp den gamla bensinen. Tändstiften Normalt kontrolleras och bytes tändstift vid service så dessa bör vara i bra skick. Vid den första starten på våren kan tändstiften bli sura av olika anledningar och då kan det vara idé att kontrollera skicket på dessa. Gör rent från eventuellt sot mm med något rengöringsmedel. Använd ej stålborste för då repar du isolarfoten och det kommer att samlas sot mycket lättare. Kontrollera så att det är rätt elektrodavstånd, se instruktionsboken. Mycket viktigt att du dra tändstiftet med rätt moment, se instruktionsboken. När du sätter dit tändhattarna kontrollera att de verkligen sitter fast på tändkabeln. Batteriet Kontrollera vätskenivån i batteriet (gäller ej underhållsfria batterier), skall ligga mellan min- och max- markeringen. Fyll på med destillerat vatten vid behov. Har du inte underhållsladdat det under vintern måste du ladda batteriet. Starta inte din motorcykel utan att först ha laddat ditt batteri. Har du ett underhållsfritt batteri behöver du ej kladda med destillerat vatten utan bara underhållsladda batteriet. Det är bäst att ladda med en autoladdare som sköter allt
utan att du behöver passa det hela. Vid avställningen koppla in autoladdaren och
på våren ta bort den och du har ett fräscht batteri. Har du en manuell laddare
kan du följa nedan laddtider. Laddtid
Torka rent batteriet och batterihållaren. Montera batteriet och smörj in polerna med vaselin eller fet för att skydda mot oxidation. Oljebyte och filterbyte Om du inte bytte olja på hösten bör den bytas nu. Motorn skall varmköras. Tappa ur oljan och lossa filtret eller filterhållaren. Använd verktyg av god kvalitet så att du inte skadar olje- resp oljefilterpluggen. Skall du vara noggrann skall du montera en ny bricka till oljepluggen för att bli garanterat tät. Oringen som tätar oljefiltret smörjer du in med lite olja innan det monteras. Har du ett oljefilter av typ spin-on filter läser du i instruktionsboken hur hårt det skall dras. Ofta dras dessa filter på tok för hårt och blir då svåra att få loss! Fyll på olja i motorn till maxstrecket. Starta motorn och kontrollera att det inte läcker någonstans. Kontrollera oljenivån en gång till, tänk på att filtret tar någon deciliter olja. Fyll på nivån mellan min- och maxstrecket. Koppling Motorcyklar med våtkoppling kan ibland under längre tids uppehåll klibba ihop vilket gör att även om du trycker in kopplingsgreppet frikopplar inte kopplingen. Gör så här, varmkör motorn samtidigt som du håller inne kopplingsgreppet. Då släpper normalt kopplingen och det går att frikoppla. Kedja (om du har någon) Kontrollera sträckningen på kedjan. Du mäter mellan bakaxeln och framdrevet. Kontrollera i instruktionsboken vilket spel du skall ha. Har ditt drivpacket rullat många mil kan kedjan vara ojämnt sliten och ge olika sträckning. Rotera bakhjulet och försök hitta det minsta spelet på kedjan, justera sträckningen enligt instruktionsboken. Du får aldrig ha kedjan helt sträckt för då "dödar" du den omgående. Smörj med någon typ av kedjesprej eller olja. Behöver du sträcka kedjan var noga med inställningen så att bakhjulet spårar. Framgaffeln och styrlager Kontrollera att det inte läcker i gaffeltätningarna. Det kan börja läcka av sig självt under vintern. Komprimera framgaffeln och känn att den fjädrar som den skall. Har du en frisk framgaffel skall den bara niga en gång och sedan stoppa. Har du luftassisterad framgaffel har säkert den luften läckt ut, fyll på. Styrlagret är en annan väsentlig del som inte får glappa. Har du centralstöd på din mc är det lätt att kontrollera. Lyft upp framhjulet och samtidigt dra i gaffeln fram och tillbaka. Försök känna eller lyssna efter glapp/klonk i styrhuvudet. Har du glapp kontakta verkstad. Bakstötdämpare och svinglager Även den kan börja läcka över vintern, kontrollera. Om du har slackat fjädern på stötdämparen glöm inte då att spänna fjädern. Du kan även ha luftassisterad stötdämpare, kontrollera då lufttrycket enligt instruktionsboken. Komprimera bakdelen på mc, den får inte kärva och skall fjädra tillbaka direkt och stanna. Gungar den några gånger efter är troligtvis stötdämparen slut. Har du centralstöd på mc kontrollerar du lätt svinglagret genom att dra svingen i sidled. Får ej vara något glapp. Bromsar Kontrollera att det inte har läckt ut någon bromsvätska. Följ slangarna från huvudbromscylinder till resp bromsok samtidigt som du tittar efter torrsprickor. Om du behöver fylla på bromsvätska kontrollera i instruktionsboken vilken kvalitet du skall använda t ex DOT 4. Fyll på mellan min- och maxstrecket. Tänk på att bromsvätskan drar åt sig fukt och har mc stått i ett kallgarage bör du kontrollera bromsvätskans skick. Börjar den bli brunaktig är det hög tid att byta den. Var mycket försiktig så att du inte spiller bromsvätska på lackdetaljer, lacken tycker inte om detta! Kontrollera bromsbeläggen, du bör ha några millimeter kvar. Rulla mc och bromsa. Är du minsta osäker kontakta din mc-verkstad. Däck och hjul Kontrollera däcksmönstret, skall vara minst 1 mm. Kontrollera även att det inte finns eventuella sprickor på däcksidor. Framdäcken kan också bli lätt vågformiga på slitytan. Sedan kommer det viktigaste, kontrollera att du har rätt lufttryck. Alla däck läcker ut luft och måste fyllas på, rätt lufttryck står i instruktionsboken. Du måste sedan kontrollera lufttrycket minst en gång per månad under säsongen, några hekto minskning av trycket ger onormalt högt däckslitage och försämrad väghållning, bromsförmåga! Reglage Kontrollera gasen att den går lätt och att den framförallt går tillbaka. Den får under inga omständigheter fastna i fullgasläge! Kopplingsvajern kan kärva, skall gå tillbaka lätt. Om den inte går tillbaka riktigt kan kopplingen börja slira och ... Har du hydraulisk koppling påverkas kopplingsvätskan fukt som kan ge försämrad frikopplingsförmåga, se texten angående bromsar. Belysning Kontrollera belysning, blinkers, bromsljus, instrumentbelysning och signal. Nu borde din mc vara körklar och trafiksäker. Starta försiktigt, provbroms i låg fart, känn på mc´s balans och styrning. Och så det viktigaste... Tänk på att det är du som är ringrostig och ovan med motorcykeln. Det är lätt hänt att jag skall bara testa en liten sväng på gatan... Kör säkert, använd skyddsutrustning, ha kul! Är du ändå osäker på din motorcykel skick efter vinteruppehållet eller vill få en allmän kontroll, kan du boka en våröversyn hos oss. Läs mer vad den omfattar. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
Tving MC-service HB © 2014