Varje månad presenterar vi
månadens
tips,
något som vi tycker är viktigt
för dig och din motorcykel.
|
|
MC-däck
Vilket däcktryck skall
jag använda?
Utgå alltid från de däcktryck som rekommenderas i motorcykelns handbok.
Hur viktigt är
däcktrycket?
Att kolla däcktrycket är en av de viktigaste underhållspunkterna speciellt på en
motorcykel. Kom ihåg att däcktrycket är det som bär hela motorcykelns vikt. Om
du kör med för lite luft i däcken kan detta orsaka sprickor i sidväggen på
däcket, dessa sprickor kan uppstå på insidan av däcket, alltså utan att man ser
det utanpå. Om detta fortgår så kan hela sidväggen öppna sig med följd att
luften försvinner ut omgående.
Det är särskilt farligt med lågt däcktryck om du skulle köra i ett s.k. potthål,
detta kan orsaka att däcket släpper från fälgen och med det försvinner
däcktrycket omgående.
Däcktrycket är dessutom mycket viktigt för själva hanteringen och stabiliteten
av motorcykeln.
Kolla alltid trycket i kalla
däck!
Måste motorcykeldäck
balanseras?
Ja, de måste alltid balanseras efter montering, annars kan vibrationer uppstå
vid vissa farter och däcken tar slut fortare. Alla Dunlops landsvägsdäck skall
monteras med den gula
balanspricken vid ventilen.
Behöver
motorcykeldäck köras in?
När nya däck har monterats bör du köra in dessa i ca 15 mil vilket betyder lugnt
och jämt gaspådrag och försiktig inbromsning samt försiktig kurvtagning. Detta
är särskilt viktigt om du har bytt endast ett av däcken eftersom nya och använda
däck reagerar olika då de har olika styvhet och nya däck har dessutom en mer
rundad profil än använda.
Kan jag när jag
byter däck också byta från Diagonal till Radial eller tvärt om?
Diagonal- och radialdäck har helt olika dynamik. De har olika kurvkrafter, olika
stötdämpningsförmåga bla.
När man introducerade radiala däck för motorcykel så var man tvungen att ändra
karakteristik på motorcyklarna, tex modifiera ramar, ny styrgeometri och
fjädring. Därför rekommenderar vi att man alltid monterar de däck som var
original på en motorcykel när den var ny.
Framför allt mixa inte diagonal och radial på samma motorcykel om det inte är
godkänt från motorcykeltillverkaren.
Kan jag sätta på
bredare däck?
Detta är möjligt i vissa fall, men det bör i så fall kontrolleras med motorcykel
eller däcktillverkaren. När man överväger att montera bredare däck måste man
alltid kolla frigången i skärmar, bromsar, svingarm och/eller framgaffel, hur
detta påverkar motorcykelns stabilitet och om fälgen är tillräckligt bred.
Om bredare däck är rekommenderade till motorcykeln bör du inte montera bredare
däck än en storlek större.
Kom också ihåg att alla däck ökar något i storlek med däckstryck och efter några
mils användande.
Varför slits
motorcykeldäck snabbare än bildäck?
Till att börja med bör vi jämföra äpplen och äpplen. De flesta motorcyklar
klassas som hög prestanda fordon. Nästan alla mc-däck har H klassning eller
högre. Motoreffekt i förhållande till vikt är en mycket viktig faktor för däck
slitage. En annan faktor är kontaktytan mot underlaget, bilar har en större
kontaktyta per däck och dessutom fyra däck i stället för två.
För att optimera livslängden på däcken kolla däcktrycket regelbundet och tänk på
att det som sliter mest på däcken är acceleration och bromsning.
Jag använder ett
slangdäck, hur ofta skall slangen bytas?
Slangen är mycket viktig eftersom det är den som innehåller all luft. Därför bör
du alltid montera en ny slang i ett nytt däck. Gamla slangar kan bli uttänjda
och detta kan orsaka veck om du monterar använd slang i nytt däck.
Kom ihåg att alltid kontrollera storleken så att däck och slang matchar
varandra. Montera aldrig slang i ett slanglöst däck och montera inte radialdäck
på en fälg som är gjord för slang.
Kan man laga
motorcykeldäck?
Vissa punkteringar kan lagas om inga andra skador finns på däcket. Dunlop
rekommenderar endast lagning av mindre hål och bara med permanent plugg och av
kvalificerad däckverkstad eller mc-verkstad. Laga aldrig däcket från utsidan och
sätt aldrig i en slang för lagning.
Direkt efter en lagning bör du inte köra fortare än 80 km/tim de närmaste 24
timmarna och aldrig fortare än 125 km/tim med ett lagat däck.
Dunlop rekommenderar inte flytande eller skumlagning av motorcykel däck då detta
endast är en temporär lösning som kan orsaka skador på däck och döljer
eventuella ytterligare skador som orsakats av det punkterade föremålet.
Hur rengör jag mina
däck?
Använd mild tvållösning för att rengöra däckets sidor, använd aldrig
lösningsmedel då detta kan skada däcket.
Kan jag använda
framdäcket bak och tvärt om?
Nej! Montera alltid däck märkta med "Front Wheel" fram och däck märkta "Rear
Wheel" bak. För lätta motorcyklar, mopeder och scooter kan det förekomma däck
som kan monteras både bak och fram.
Källa: Dunlop
|
|
|