Hem Butik Webbutik Verkstad Tips och råd Trafik Länkar Nedladdning Frågelåda Nyhetsbrev Anslagstavlan Väder Var finns vi? Kontakta oss!

 


Varje månad presenterar vi månadens tips, något som vi tycker är viktigt för dig och din motorcykel.

 

 

Att tänka på vid köp av begagnad motorcykel

Motor, lyssna på motorn, det skall inte höras "för mycket" skrammel fast en del märken/modeller låter även om det inte är skadligt. Det som låter brukar vara oljud från kopplingen, frikoppla och ljudet försvinner. Visst ljud kan också förekomma från ventiler och kamkedja. Förhöjd tomgång kan vara ett sätt att "maskera" bort oljud från transmission och koppling.

Motor, oljeläckage kan förekomma, kontrollera vad det läcker. Läcker det mellan topplock och cylinder eller vid cylinderfotspackningen kan det bli dyrt att renovera. Det kan även läcka vid oljesumpen och vid framdrevet, växelföraraxeln och tryckstång.

Motor, kopplingen skall vid provkörning vara mjuk, den får inte hugga vid inkoppling eller urkoppling. Vidare skall du provköra och dra motorn på alla växlarna för att kontrollera att kopplingen inte slirar.

Motor, är den vätskekyld skall du kontrollera ev läckage, du bör låta motorn bli genomvarm.

Motor, alla växlarna i växellådan skall gå i lätt och utan att föra oväsen, vissa modeller kan ettans växel "klonka" vid iläggning. Vid provkörning skall du belasta alla växlarna rejält, växlarna får ej hoppa ur och som sagt gå i lätt utan att föra oväsen.

Motor, genom att titta på ett tändstift och kontrollera färgen på detta får du en bra uppfattning om motorns kondition. Mittelektroden skall vara gråaktig och kanten runt svart/brunaktig . Är tändstiftet rejält svart och ser kletigt ut kan det tyda på att motorn inte är tät inuti. Du får även en uppfattning om när service senast är gjort på motorn genom att studera sido- och mittelektroden. Det skall vara skarpa kanter på dessa, ser du att dessa börjar bli avrundade har tändstiftet är det hög tid för service.

Motor, genom att titta på luftfiltret får du också en uppfattning när service gjordes sist.

Motor, har du möjlighet att kontrollera kamaxlar bör du låta en verkstad göra detta. Dessa slits mer eller mindre och ett visst slitage förekommer ju alltid. Men däremot om små, små bitar från ythärdningen på kamnockarna börjar lossna och motorcykeln bara gått någon eller några tusen mil måste du se upp. Även längsgående nedsjunkningar på nockarna tyder på att ytmaterialet ej mår bra. Vid högt ventiltickande när motorn är genomvarm skall du vara misstänksam.

Motor, en ojämn motorgång på tomgång kan tyda på flera saker, t ex läckande ventiler men ofta utebliven service på motorn. Vid varje serviceintervall skall förgasarpaketet synkroniseras för bästa motorgång. Detta måste göras på verkstad som har tillgång till instrument. Även slitna förgasare ger ojämn motorgång. Vidare kan blandningsskruven till tomgångsdelen vara felinställd eller igensatt av smuts.

Framgaffeln, läckage vid packboxarna får ej förekomma, pressa ihop gaffeln flera gånger och kontrollera. Det får inte förekomma stenskott eller repor på den delen som löper vid packboxen för då kommer det alltid att läcka där även om du byter packboxar. Framgaffeln skall också fjädra tillbaka utan att fastna eller gå trögt, kan tyda på skeva gaffelben. Genom att komprimera framgaffeln känner du hur stötdämparen fungerar, motorcykelns rörelse skall upphöra efter någon nigning.

Styrlager, skall ej finnas något glapp. Sätt motorcykeln på centralstödet och dra gaffeln framåt och uppåt samtidigt. Be någon lyssna nära styrlagret för att kontrollera glapp. Hörs ett klickande ljud har du glapp. Pressa ner bakhjulet när motorcykeln står på centralstödet och vrid styret mellan styrstoppen. Det skall gå lätt och får ej hugga eller fastna i något läge. Tyder på slitet styrlager eller i bästa fall feljusterat sådant. Det kan även vara vajrar och kablar som gör att det går trögt, kontrollera. Observera att ett klickande ljud kan komma från lagringen i gaffelbenen och centralstödet när du rycker i gaffeln, så var observant.

Hjul, med det menar jag däck, fälgar, hjullager. Om vi börjar med däcken skall de förstås vara med rätt dimension och hastighetsbeteckning, kontrollera i instruktionsboken om sådan finns. Däck är färskvara och klara att lagras några år sedan börjar det bli hårt och kan börja spricka. Däcksmönstret skall enligt lagen var minst 1 mm på motorcyklar. Däck är en dyra affär. Bakdäck kan bli plattslitna om man kör mycket rakt fram och det kommer att påverka väghållningen på motorcykeln. Det kan kännas att den glider/kränger vid nedläggning när övergången mellan den platta delen och sidan på däcket kommer. Fälgarna skall du kontrollera sprickbildning vid infästningarna mellan navet och ekrarna. Är ekrarna skruvade mot fälgen får det ej glappa. Har du fälgar med konventionella trådekrar får dessa ej sitta löst, du kan med hjälp av en skruvmejsel slå på ekrarna och då skall dessa klinga lika. I navet sitter hjullagren, normalt två stycken. Genom att dra i däcket fram och tillbaka hårt får det inte glappa. Försök att lyssna. Om du märker att det glappar måste du konstatera om det är hjullagren eller baksvinglagret som glappar.

Bromssystem, kontrollera beläggens slitage, det finns normalt en tvärsgående skåra mitt på beläggen som du kan ha till hjälp. Ser du detta spår klarar sig normalt beläggen säsongen ut. Bromsskivorna skall ej vara för repiga eller slitna. Vid provkörning får ej bromsarna kännas pulserande för det kan indikera skeva bromsskivor. Har du trumbromsar finns ofta ett index som visar hur mycket bromsbanden är slitna. Manövreras bromsarna med hydralik skall du kontrollera att bromsvätskan inte är för mörk i färgen. Det indikerar att bromsvätskan inte är bytt på länge. Belasta bromssystemet och kontrollera att det inte finns något läckage.

Drivsystem, kontrollera kedjans spel när motorcykeln står på marken. Det skall vara ca 2-3 cm spel (kontrollera i din instruktionsbok). För att kontrollera kedjan slitage drar du kedjan rakt ut från bakdrevet. Kan du lyfta den mer än så att halva kuggen blir synlig är det dags för byte. Dreven skall vara trubbiga och inte spetsiga som en sågklinga. Ett slitet drev ser ut som om kuggarna är böjda. Framdrevet är svårare att inspektera, du måste lätta kåpan över drevet. Har motorcykeln kardan får det ej knäppa eller knacka när du belastar motorcykeln. Du bör även kontrollera oljans konsistens så att den inte är gråaktig till färgen.

Bakgaffel, kontrollera att svinglagringen inte glappar genom att dra kraftigt fram och tillbaka i svingen. Ett litet glapp hörs som ett klickande ljud. Motorcykeln skall stå på centarlstödet (om du har ett sådant). Vidare kontrollera sprickbildning och du bör inspektera infästningarna till länksystemet och stötdämparen. Stötdämparen får ej läcka och du kontrollerar dämpningen genom att pressa ihop bakdelen och låta den fjädra tillbaks. Gungningen skall stoppa direkt.

Ram, kontrollera sprickbildning kring infästning styrhuvud, motorfästen, svinglager, stötdämpare och bakramen. Är ramen målad ser du troligtvis en spricka i färgen som har rostat. Även en buckla i ramen kan indikera att motorcykeln har varit omkull. Du kan kontrollera att fram och bakhjul spårar, dvs står på en rak linje. Syfta bakifrån och försöka att se om hjulen spårar. Annars kan du ta två raka reglar till hjälp och lägga dessa dikt an mot bakhjulet och sedan kontrollera att framhjulet står mitt emellan dessa. Viss avvikelse finns redan när maskinen är ny. Spårar hjulen inte kan det vara att bakhjulet inte sitter rakt i svingen. Kontrollera att märkningen på svingen stämmer. Detta gör du lättast med en tummstock och mäter från centrum på bakaxeln till centrum på svingaxeln. Det skall vara samma avstånd. Glöm ej att kontrollera sidodtödets och centralstödets infästning i ramen.

Avgassystemet, kontrollera ljudvolymen så att du inte går på en nit vid besiktningen. 103 dB är det som gäller. Många originalsystem börjar rosta och du bör kontrollera övergången mellan avgasrör och ljuddämpare främst då på undersidan. Sitter ett typ 4-1 system monterat på motorcykeln fråga efter originalsystemet, det höjer motorcykelns värde. En motorcykel med ett 4-1 system har troligtvis körts hårdare än en med ett tyst originalsystem. Du kan även läsa av färgen på avgaskrökarna. Ett originalsystem missfärgas normalt inte som ett tillbehörssystem. Du skall däremot vara observant på att om avgasrören är olikfärgade, det indikerar att motorn inte mår bra. Ett kvittrande ljud från toppen talar om att du har en liten läcka i avgaspackningen.

Vajrar och reglage, kontrollera att gaskabeln går lätt och att gasen återgår till tomgångsläget efter att du släppt rullen. Det får inte vara någon semestergas. Har motorcykeln kopplingskabel kontrollera att den går lätt och inte knäpper (brist på smörjning) och att inte några kardeler börja fransa sig vid kopplingshandtaget. Chokereglaget skall gå lätt och stanna kvar i chokat läge. Kontrollera att hastighetsmätare och varvräknare fungerar. Finns det även voltmätare, bensinmätare, temperaturmätare skall dessa givetvis fungera.

Elsystem, kontrollera att laddningssystemet fungerar och det gör du lättast genom att starta motorn och låta den gå på tomgång. Titta på framlystet och samtidigt ge gas. Då skall lampan lysa kraftigare. Kommer du åt kontrollera batteriets kondition, finns det tillräcklig nivå med vätska i batteriet. Är det mycket avlagringar i botten och sidorna i batteriet tyder detta på att batteriet är slitet och kan kortslutas när som helst.

Elsystem, kontrollera att samtlig belysning fungerar, hel- och halvljus, parkeringsljus, blinkers, signalhorn, ljussignal, bromsljus, samtliga kontrollampor och instrumentbelysning.

Lack och krom, besikta lacken på motorcykeln, den slits mest på tanksidorna och bakkanten, sidokåporna och även "ankstjärten" om det har funnits en pakethållare monterad. Kåpglaset om du har kåpa är känsligt för repor och får ej vara sprucket. Kontrollera sidokåpor mm med sina infästningspunkter kan gå av och är besvärliga att laga. Det kan även bli sprickbildningar kring dessa punkter

Provkörning, en mycket viktig sak är definitivt provkörningen. Har du inte kunskap om hur just denna motorcykel skall uppträda, fungera bör du låta någon som vet hjälpa till. Provkörningen är inte att kontrollera gör motorcykeln 250 km/h utan du skall prova den enligt ovan avsnitt. Kan du provköra en annan motorcykel av samma modell är det bra för att jämföra.

Papper och kvitton, servicebok, det är viktigt att ägarförhållanden mm är riktiga så att du inte köper en stulen eller obetald motorcykel. Du kan kontakta bilregistret för kontroll av ägarförhållandet. Viktigt är också att det finns kvitton på service eller andra åtgärder gjorda på motorcykeln. Finns det en servicebok som är ifylld och stämplad är det bäst. Du kan ringa till firman som gjorde servicen sist och fråga om motorcykelns skick. Finns inga kvitton eller servicebok kan du misstänka att service inte har blivit gjort.

Har du en bra kontakt med en mc-firma så skall du fråga verkstaden vad de tycker om en viss modell. De har den största erfarenheten av just den modellen, vanliga fel och brister. Tyvärr är vår erfarenhet att när någon har frågat en kompis så blir det ofta fel, det missas många allvarliga och kostsamma fel. Vi erbjuder en våröversyn på det tänkta köpobjektet så att du får en rättvis bedömning. Kontakta gärna oss!


 

 

Om cookies Webläsare Upplösning Företagsuppgifter Miljöpolicy Webbkarta Privacy Policy

Tving MC-service HB © 2013