Att tänka på inför servicen:
- Har du servicebok och instruktionsbok
för din mc, medtag dessa.
- Är din mc utrustad med extratillbehör
försök montera bort dessa innan du lämnar in för service. Många av tillbehören måste monteras bort för att komma åt de olika kontrollpunkterna vilket medför
extrakostnader för dig. Är du osäker hör av dig innan service.
- På BMW motorcyklar och övriga motorcyklar med
insprutningssystem skall bränslefiltret
bytas med intervall. Filtret finns
normalt i bränsletanken, försök lämna in din mc med så lite bränsle i tanken som möjligt.
- Detta gäller även mc-märken där tanken måste tas bort för tex ventilspelskontroll vilket gör att det blir lättare för oss att hantera tanken.
- Fundera om det är någon speciell punkt
som vi skall kolla upp förutom de kontroll/servicepunkter som din fabrikant anvisar vid service.
Vi har alla serviceschema för motorcyklar så du får gärna fråga vad som ingår i
respektive service, vilka intervaller mm.
- Om du har genomfört service hos oss tidigare,
läs igenom arbetsordern/protokollet du fick av oss
vid förra servicetillfället. Där kan det stå tex att vi skall byta luftfilter, bromsklossar mm vi denna servicen. Om vi då inte har detta hemma
beställer vi delarna och har allt klart tills du kommer. Allt för att minimera stilleståndet på din motorcykel.
- Har du en offroad/enduro-hoj
eller ATV är det bra om maskinen är grovtvättad (om du har varit ute och kört på crossbanan innan) så hittar vi lättare kontrollpunkterna.
- Kopia av arbetsorder/protokoll sparar vi i vår databas
för att veta vad som gjordes vid förra verkstadsbesöket.
|